spirulina

Zadbaj o swoje zdrowie i samopoczucie

Czym właściwie jest spirulina?

Spirulina to niewielka alga, naturalnie występująca na terenie Azji, Afryki i Ameryki Północnej (Meksyk.) Swój charakterystyczny zielononiebieski kolor zawdzięcza barwnikom – chlorofilowi i fikocyjaninie. Ten niepozorny, jednokomórkowy glon jest prawdziwą skarbnicą dobroczynnych substancji. A także łatwo przyswajalnego białka (spirulina zawiera go nawet do 70%), przez co jest polecana dla wegan i wegetarian. Na rynku spirulina jest dostępna zazwyczaj w postaci proszku lub sprasowanych tabletek. 

Jakie korzyści płyną z suplementacji spiruliną?

Suplementacja tą mikroskopijną algą przynosi szereg pozytywnych korzyści zdrowotnych. Do najważniejszych należą:

  • wspomaganie układu immunologicznego
  • obniżanie „złego” cholesterolu
  • wykazuje działanie przeciwoksydacyjne, zwalczając wolne rodniki, dzięki czemu opóźnia procesy starzenia
  • pomoc w usuwaniu toksyn z organizmu
  • zmniejszenie ciśnienia krwi
  • zapobieganie otłuszczeniu wątroby
  • zmniejszenie objawów alergicznych, takich jak np. kichanie, nieżyt nosa, swędzenie oraz problemy ze śluzówką

Kto powinien korzystać z suplementacji spiruliną?

Ze względu na swój skład, spirulina jest szczególnie polecana osobom, które nie jedzą mięsa. Dodatkowo, spożywanie tej algi pozytywnie wpływa na poziom jodu w organizmie. Z tego powodu, jest ona dedykowana również wszystkim, którzy zmagają się z chorobami tarczycy, wywoływanych niedoborem jodu. Oprócz tego, po zielony specyfik powinny również sięgnąć osoby, które ukończyły 60 lat lub są aktywne fizycznie. Te ostatnie ze względu na fakt, że suplementacja spiruliną zwiększa wytrzymałość organizmu podczas wykonywania rozmaitych ćwiczeń aerobowych. Aby włączyć spirulinę do swojej diety, możesz zacząć ją dodawać do sałatek, napojów lub koktajli. Pamiętaj, żeby nie poddawać jej obróbce termicznej, ponieważ straci wówczas swoje prozdrowotne właściwości.

Co kryje w sobie ta mini alga?

Spirulina jest prawdziwą bombą dobroczynnych składników odżywczych. Znajdziemy w niej m.in jod, beta-karoten, łatwo przyswajalne białko (z tego powodu czasami nazywa się ją „zielonym mięsem”) oraz dużo różnych witamin. Do witamin, które zawiera spirulina, zaliczamy:

  • witaminę A,
  • witaminę C,
  • witaminy z grupy B,
  • witaminę D,
  • witaminę E,
  • witaminę K.

Spirulina polecana jest osobom chorującym na anemię, ponieważ zwiększa produkcję czerwonych krwinek. Co więcej, w spirulinie znajdziemy cenne mikroelementy, takie jak żelazo, cynk, miedź i mangan. Ponadto, alga ta jest źródłem kwasu foliowego, bioflawonoidów i kwasu linolowego. Ze względu na swój skład, spirulina jest polecana także osobom zmagającym się z trądzikiem.

zdrowa żywność

Jak niedrogo i zdrowo żywić swoją rodzinę?

W dzisiejszych czasach, gdy żywność sprzedawana w sklepach przepełniona jest środkami chemicznymi warto szukać innych sposobów na niedrogie i zdrowe żywienie własnej rodziny. W gospodarstwach domowych, gdzie wydatki na żywność są bardzo wysokie zwykle popełniane są dwa podstawowe błędy: rodzina często żywi się na mieście oraz kupuje dużo gotowych produktów w sklepach. Tymczasem kluczem do zdrowia rodziny i oszczędności w budżecie domowym jest częste wykonywanie potraw w domu. Należy starać się kupować jak najmniej gotowych potraw i półproduktów. W zasadzie większość potraw i napoi da się przygotować samodzielnie w domu. Przykładem mogą być: chleby, ciasta, przetwory, koktajle, wędliny i nabiał.

Gdzie szukać oszczędności?

O tym, czy na żywność wydamy dużo czy mało decyduje miejsce i sposób robienia zakupów. Wbrew pozorom nie warto kupować wszystkiego w dużych supermarketach, bo tracimy tam przede wszystkim czas oraz często stajemy się ofiarami manipulacji i cierpi na tym nasz portfel. Na każde zakupy udajemy się z wcześniej przygotowaną listą. Do dużych marketów wystarczy jak udamy się 1 czy 2 razy w miesiącu i zrobimy większe zakupy składające się głównie z produktów o długim terminie ważności. Pozostałe zakupy warto robić na bazarze, w lokalnym sklepie firmowym piekarni czy masarni. 

Warto także stosować  ważna zasadę, która mówi, że żywimy się sezonowo, bo wtedy jest najtaniej i najzdrowiej. Gdy przykładowo jest początek lipca to kupujemy czereśnie, ogórki gruntowe, pomidory, młode ziemniaki. Jesienią z kolei wybieramy paprykę, pomidory, cukinie i samodzielnie przyrządzamy na przykład leczo. Zdrowa żywność bardzo często występuje na lokalnych bazarach i targowiskach, bo to tam, kupimy płody rolne bezpośrednio od rolnika. Nie zapominajmy o tym, że są także specjalistyczne sklepy ze zdrową żywnością gdzie kupimy bardzo ciekawe produkty takie jak: sok z granatu, ziele ostropestu plamistego czy herbaty o niecodziennych aromatach.

Co możemy przygotować samodzielnie?

Jeśli chcemy naszą rodzinę karmić zdrowo powinniśmy jak najwięcej potraw robić w domu. Niektóre z nich jak chociażby pierogi, pyzy czy gołąbki zajmą sporo czasu, ale będą znacznie zdrowsze od tych sklepowych. Aby całe działanie miało sens, gdy przygotowujemy czasochłonną potrawę powinniśmy zrobić dużą ilość i część zamrozić czy zawekować. Warto na przykład samemu przygotowywać wędliny w słoikach zwane tuszonkami. Oszczędność będzie polegała przede wszystkim na tym, że taka domowa wędlina po otwarciu dużo dłużej nadaje się do spożycia od tej sklepowej. We własnym zakresie możemy także przygotowywać zdrowe koktajle owocowo-warzywne czy orzeźwiające lemoniady letnią porą.

 

kiełkownica

Dlaczego warto hodować kiełki?

Doskonała alternatywa dla sztucznych warzyw

Kiełki zwłaszcza zimą to doskonała alternatywa dla sztucznych czy też bezsmakowych warzyw. Hodowla kiełków w domu jest nieskomplikowana. Jak powszechnie wiadomo kiełki zawierają wiele minerałów, witamin, enzymów czy też białek. Bogate są one zatem w bardzo cenne składniki. Główną zaletą jest zawartość wysoka enzymów, dzięki temu dużo lepiej przyswajamy pokarm, a do tego wchłaniamy dużo więcej odżywczych składników.

Jak najlepsze kiełki pozyskać?

Zdrowiej i lepie jest uprawiać samemu kiełki w domu. Krokiem pierwszym jest oczywiście zakup nasion odpowiednich. Najlepiej dokonać zakupu w sklepach ze zdrową żywnością. Gdy stacjonarnych sklepów w pobliżu nie ma, to powinniśmy skorzystać z internetowych sklepów. Ziarno musi przeznaczone być do tego właśnie celu, posiadać odpowiedni certyfikat, nie mieć konserwantów, nie może być ulepszone nawozem oraz musi być przeznaczone do tego właśnie celu.

Jak hodować kiełki?

Do uprawy kiełków możemy użyć zwykłej ligniny. Jednak możemy także uprawiać kiełki w słoiku czy też na sicie. Jednak najlepiej nada się kiełkownica. Musimy pamiętać o dostosowaniu samej metody uprawy do konkretnego rodzaju kiełków. Kiełkownica jest specjalnym pojemnikiem do kiełkowania. Są w wielu wersjach dostępne na rynku. Możemy kupić kiełkownicę z jedną szalką, z kilkoma szalkami, z podłużnymi rowkami, z rowkami w tackach, o typie wanny czy też z dziurkowanymi tackami. Warto pokusić się o kiełkownicę z trzema poziomami. Każda szalka posiada syfon. Służy on do odprowadzenia wody. Na dole mamy specjalny pojemnik, który zbiera ją. Jedyną rzeczą, o której musimy pamiętać to nawadnianie codziennie kiełków. Czasami musimy to robić jeden czy też dwa razy dziennie. Najlepiej robić to za pomocą gotowanej wody. Uwagę powinniśmy także zwrócić na syfony. Potrafią się one czasem zatkać i wody już nie odprowadzają w sposób właściwy. Prowadzi to do erozji czy też zniszczenia upraw. Po jakiś pięciu minutach od podlewania zauważamy, czy woda odpowiednio już zasiliła cały zbiornik. W ciągu trzech do pięciu dni pędy rozpoczynają proces rośnięcia. Żniwo zbieramy na durszlak czy też na sitko. Następnie je przepłukujemy wodą. Chodzi o pozbycie się wszelkich łusek. W lodówce resztki możemy przechowywać, których nie jesteśmy w stanie już zjeść. Nawet po kilku dniach kiełki nie tracą swoich zdrowotnych korzyści. Jak widać na powyższym naprawdę warto zainwestować w kiełkownicę oraz zając się hodowlą kiełków. Uprawa nie jest trudna i z całą pewnością każdy z nas sobie z nią poradzi. Co do tego nie mamy żadnych wątpliwości.